Starseed

En blogg från överlevnad-till att leva ❤️

Varför älskar man de, och varför vill man gå tillbaka

Publicerad 2019-12-13 19:07:00 i

En röd tråd genom hela mitt förhållande med honom var att trots att jag var medveten om att det han gjorde var så fel, och att jag givetvis förtjänade hundra gånger bättre, så valde jag ändå att stanna av kärlek.
 
En ständigt återkommande fråga är Hur kan man älska någon som gör en så fruktansvärt illa?
 
All forskning visar att så kallat intermittent förstärkning skapar särskilt starka band. Den ständiga växlingen mellan våld och värme, hat och kärlek, som han utsätter dig för.
 
Detta är i de flesta fall som mest tydligt i början av förhållandet. I mitt fall började det redan första kvällen vi träffades genom att han började med att flirta väldigt tydligt, och avslutade med att berätta för mig vilken hemsk och otrevlig tjej jag var. Herregud, jag tyckte givetvis att han var fullständigt galen, och berättade så även för mina närmaste den kvällen. Och så många jag har berättat det för efteråt, som en slags rolig början på en äkta kärlekshistoria. Lite visste jag.
 
Några veckor senare tog jag kontakt via sociala medier, jag hade blivit nyfiken.
 
Redan innan vår första dejt hade han via skrift lyckats uttrycka att han ångrade att han någonsin träffat mig, och sedan bett så hemskt mycket om ursäkt. Varför han blev arg minns jag inte ens. Antagligen för något påhittat han uttryckte att han visste att Jag tänkte.
 
Idag skulle jag se igenom det och backa direkt vid de första tecknen som kanske var så tydliga.
Men där och då kom chocken som en blixt från klar himmel den dagen smekmånadsfasen var över och han visade sin rätta sida. Sedan gick det fasansfullt fort utför.
 
Ju fler gånger han var direkt elak, hotfull och våldsam, desto mer ville jag bevisa för honom att det inte behövdes. Att jag stod bakom honom och älskade honom oavsett.
 
För han kunde ju inte rå för hur han behandlade mig (och min son) när han var rädd och osäker och svartsjuk.
Han hade ju blivit så illa behandlad av sin förra tjej.
 
Och jag visste ju trots allt att det han sa, det sa han bara för att göra illa mig. Han menade det ju inte på riktigt.
 
Då var det så mycket lättare att förlåta.
För det fanns en tid där från början
då han också bad om ursäkt efteråt.
 
Ju mer han hatar dig när han är arg, desto mer älskar han dig när han ångrar sig efteråt? Givetvis inte... men ändå är det precis så det känns. Du känner dig speciell, utvald.
 
Givetvis är han också den bästa killen du någonsin kommer att få. Alla du träffat innan är idioter.
Du måste vara så lycklig som får vara med honom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela